About Me

My photo
Berminat berniaga makanan. Menerima banyak tempahan sambal pecal segera, rempeyek dan tumpi.

Monday 6 August 2012

Memori Lama

Teringat zaman kanak-kanak dulu, saya dan adik-beradik menolong nenek (mbah) menumbuk kacang untuk membuat pecal. Darah Jawa yang mengalir dalam tubuh kami memang tak dapat dipisahkan dengan pecal. Selesai mbah menumbuk-gaul kacang dengan cilinya, saya pula menyibuk mengepal-ngepal pecal yang sudah ditumbuk-gaul kemudian dibawa lari ke bawah rumah untuk meratah pecal itu. Hehehe..

Tapi itu kisah berpuluh-puluh tahun yang lepas, pada tahun 1960-an ketika saya masih hingusan. Ketika itu juga belum wujud blender (di rumah-rumah kampung). Kami bersusah menumbuk ramuan di dalam lesung kayu. Namun kesusahan itulah yang menyedapkan pecal kami =). Mbah dah lama pergi, tapi ilmu yang diturunkan kepada saya secara tidak langsung itu, saya teruskan hingga kini.


No comments:

Post a Comment